Daar is dus twee naamwoordstukke in hierdie sin: Jan en ʼn motorfiets. Vormlike ontleding sê net vir ons dat dit sinstukke is met ʼn naamwoord as kern, dit sê nie vir ons wat die sinstukke in die sin doen nie.
Sinsontleding wat te make het met wat sinsdele in ʼn sin doen, lewer sinsfunksies op, en dit is slegs hierdie afdeling van die sintaksis wat op skool onderrig word. Waar vormlike ontleding te make het met die woorde wat die kerne van die sinstuk vorm, het funksionele ontleding te make met wat die spesifieke sinsdeel vir die werkwoord doen. Hierdie beginsel is om verskeie redes kernbelangrik.
In die eerste plek beteken dit dat die sinsfunksies wat ons identifiseer, altyd beskryf word ten opsigte van hulle verbintenis/verhouding met die werkwoord. Kyk weer na ons voorbeeldsin Jan koop ʼn motorfiets. Vormlike ontleding het vir ons gesê daar is twee naamwoordstukke in die sin, Jan en ʼn motorfiets. Funksionele ontleding sê vir ons die sin het ʼn werkwoord wat ʼn handeling uitdruk (koop), ʼn entiteit wat die handeling uitvoer (Jan) en ʼn entiteit wat die handeling ondergaan (ʼn motorfiets). Daardie "entiteit wat die handeling uitvoer" is die subjek (onderwerp) van die sin, en die "entiteit wat die handeling ondergaan", is die direkte objek (direkte voorwerp).
In die tweede plek beteken die beginsel die leerder se vermoë om sinsontleding te doen, word in die eerste stap al bepaal deur sy/haar vermoë om werkwoorde korrek te kan identifiseer. Verwys na hierdie afdeling in ons gratis aanlyn grammatika vir ʼn volledige bespreking van die soorte werkwoorde wat ons in Afrikaans identifiseer.
In die derde plek beteken dit dat ʼn byvoeglike bepaling nie ʼn sinsfunksie kan wees nie. Ja, dit beteken dit is nie korrek om vir leerders te leer daar is so ʼn ding in ʼn sin nie, want byvoeglike bepalings is uitbreidings van die naamwoord, nie die werkwoord nie, en dus per definisie nie sinsfunksies nie.
As ons die voorbeeldsin meer kompleks maak, lyk die ontleding van sy sinsfunksies so:
My broer Jan het vir hom ʼn splinternuwe motorfiets gekoop met die geld wat hy in die Lotto gewen het.
Onderwerp: My broer Jan
Gesegde: het vir hom ʼn splinternuwe motorfiets gekoop met die geld wat hy in die Lotto gewen het
Direkte voorwerp: ʼn splinternuwe motorfiets
Indirekte voorwerp: vir hom
Adjunk: met die geld wat hy in die Lotto gewen het
Uit bogenoemde is daar ʼn paar belangrike afleidings te maak wat dwarsdeur hierdie afdeling geld:
• Die opvatting wat tans in skoolwerk opduik dat die gesegde gelyk is aan (slegs) die werkwoorde in die sin, is nie korrek nie. Die gesegde is alles in die sin wat nie die onderwerp is nie.
• Dit is moontlik om ʼn sinsfunksie binne ʼn ander sinsfunksie te kry. Die gesegde is ʼn sinsfunksie, en binne die gesegde kry ʼn mens ander sinsfunksies soos direkte objek, indirekte objek, adjunk, ens.
• Dit is moontlik dat ʼn sinsfunksie deur ʼn woord (Jan), ʼn frase (my broer Jan) of ʼn sin (my ma se ander seun wat eerste gebore is) verrig kan word.
• Die aard van die verbintenis tussen ʼn bepaalde sinsdeel en die werkwoord, bepaal wat ons daardie sinsdeel gaan noem.
• Sommige sinsdele is noodsaaklik omdat hulle die sin grammatikaal maak. ʼn Mens kan byvoorbeeld nie die onderwerp uit ʼn sin weglaat nie, maar jy kan die adjunk uit ʼn sin weglaat.
In die volgende blogs in hierdie reeks, sal die onderskeie sinsfunksies breedvoerig bespreek word. As jy vandag net verstaan dat daar in die sintaksis ʼn reuseverskil is tussen hoe ʼn sinsdeel lyk en wat ʼn sinsdeel in ʼn sin doen, het jy al berge versit.
VivA-groete
Cecilia Erasmus
'My experience with SAOU was outstanding. After months of struggle, they assisted me in obtaining my SACE certificate. Additionally, their thoughtful gesture of wishing me a happy birthday was particularly heartwarming.'
Keshia Erasmus
''Ons het gesukkel met 'n vakkeuse van 'n matriekleerling aan die begin van die jaar, aangesien haar ma verlede jaar die toestemmingsbrief na verkeerde e-pos gestuur het. Die departement het net volstrek geweier om haar vak te verander, al het sy al vir amper 'n kwartaal in die veranderde vak gesit. Ons het SAOU genader om hulp en dit was nie eers 'n paar dae nie toe kry ons die toestemmingsbrief vanaf die departement, vergesel met 'n verskoning.''
Lizé van Aswegen
''Flink diens. Akkurate inligting.'' Garetha
''Onderwerpe is spesifiek uniek, baie leersaam en word deur kundiges keurig aangebied.''
Gretie Luyt
''Best service and easy to find information. ''
Kgothatso Madibana
''My ervaring met SAOU is uitstekend tot dusver. Ek het aanlyn geregistreer en is bykans onmiddelik n lid.''
Janeke Jordaan
''Professional advice given and FAQ are very helpful. Staff knowledgeable and website insightful.''
Gregory McCullum
''Daar is dadelik aan my raad gegee.
Dokumentasie was vinnig aangestuur.
Andre Pretorius was vriendelik, bekwaam en van groot hulp met my probleem.''
Susan Jansen
''Excellent rating - For conducting the ongoing professional development workshops on content and on the
latest developments in education.
Continue with the excellent work.''
Molale DC
''My ervaring met die SAOU was uitstekend omdat die webwerf verbruikers-vriendelik is en ek maklik kon aansluit by die unie. Ek is ook vinnig gehelp toe ek hoofkantoor gebêl het. ''
Jacomien Davidson
"Hiermee wil ek graag my dankbaarheid uitspreek vir die geleentheid wat ek ontvang het om saam met my gade die kongres te kon bywoon. Die ervaring was werklik spesiaal. Die absolute professionele voorbereiding ten opsigte van administrasie asook die persoonlike ingesteldheid teenoor die ontvangers van die toekennings was indrukwekkend. Baie dankie vir die erkenning van die werk wat opvoeders doen, dit skep nederige dankbaarheid vir die taak wat God aan my toevertrou het."
E Havenga
''The manner of questions are spot on and one can only hope responses will fast and reliable... New website is highly informative ''
ShamielITIO Mohamed
''Ek wil graag net persoonlik dankie se vir ''n wonderlike Saterdag. Dit was absoluut die moeite werd!
Julle verwelkoming, fantastiese sprekers, middagete, geskenkpakkie en nog 'n wegneem kospakkie was uit die boonste rakke. Dis n voorreg om lid van die SAOU te kan wees.
Dankie en sterkte vir dit waarvoor julle staan en die puik diens wat ons as lede ontvang.''
Sunet Sanders
''My ervaring met SAOU is uitstekend omdat - om dit sommer plein en reguit te sê - in al die jare wat ek SAOU opleidings bygewoon / (Zoom) was nie een ooit 'n mors van tyd nie. Dit is altyd baie insiggewend en interessant. Ek leer ongelooflik baie by die aanbiedings. Baie, baie dankie vir julle puik diens. Ek waardeer dit opreg. Somtyds is dit moeilik om alles ingepas te kry, om na die opleidings te luister maar ek probeer maar altyd 'n plan maak om dit by te woon. Gaan voort met die goeie werk! Baie dankie'' Mathilde van Niekerk
''My ervaring met die SAOU was uitstekend omdat my vrae altyd vlugtig en deeglik beantwoord word. Ek voel vry om enige kwessie met die SAOU te bespreek en ek voel veilig sowel as beskermd wanneer ek kontak maak. Ek voel dat die SAOU as 'n uitstekende ondersteuningsnetwerk vir my dien en ek is nie seker dat ek onderwys, en die politiek daaragter, sou kon hanteer sonder 'n unie met wie ek so vertroud voel nie. Baie dankie!''
Karla du Toit
I got the answers to my questions and there was additional information I could browse on for more information.
Proudy Dlamini
Baie dankie vir alles wat julle alles vir my gedoen het hierdie jaar gedoen het .. al die dinge wat gesorteer het..al die help.. al die ondersteuning... Julle is puik...
Geniet julle vakansie!
Anneke Oberholzer
All Rights Reserved